Zkušenosti s přípravkem Purigen
Ma někdo zkušenosti s purigenem,je něco levnějšího se stejnym učinkem na trhu?
Najvar Roman
Nevím jestli je to levnější, ale tohle je pecka a funguje skvěle. Odskoušeno na 1000 l malawi a na 700 l s terčama. www.discusfood.cz/p/191/k2-pre-250l-350l-original
21.2.2017 7:35
Mám purigen a jsem s ním maximálně spokojený. Nyní bych ale už kupoval spíš ClearWater z předchozího příspěvku - regenerace v solném roztoku je příjemnější než v Savu. Myslím, že poměr cena/výkon je vzhledem k možnosti regenerace u obou dobrý.
21.2.2017 9:21
Mám zkušenost s Purigenem i s ClearWater. U mě konkrétně je účinnost CW výrazně lepší než Purigen. Nejde ani tak o regeneraci, jde o výbornou schopnost zachycení NO3 a optickou čistotu vody. Po testování obou médií jsem zůstal u CW. Cenu hodnotit nechci ani nebudu, je na každém kolik investuje. Jen podotýkám , že obě média májí jednoznačnou návratnost. Existují levnější varianty, např. Selektivní Anex PURE PA202. Tam se pohybuje cena okolo 230 korun za litr tohoto média. Osobně jsem ho ale nezkoušel.
21.2.2017 11:43
Jak často a jak dlouho ten CW regenerujete? Podle popisu na webu by mělo stačit půl hodiny. Je ta půl hodina dostačující? Ten purigen se regeneruje tak jednou za půl roku až rok. Regenerace trvá 24 hodin.
21.2.2017 11:53
Ta regenerace CW je závislá na zatížení nádrže, na zarybnění. Já osobně regeneruji po 2 měsících. 30 minut v solném roztoku stačí, jen je potřeba po regeneraci opravdu pořádně médium propláchnout vodou.
21.2.2017 14:45
Test a komentáře na http://surpanblog.cz/rubriky/akvarium-rady-a-tipy/vlastni-zkusenosti-s-clear-water
Přikládám foto regenerace Clear Water. Běžel 2 měsíce v nádrži 36 kusů Tropheus.
22.2.2017 20:32
Je to levné a funguje. Proč kupovat předražené totožné výrobky,které mají pouze hezký obal a královsky ho zaplatíte podvodníkům. https://www.waterfilter.cz/naplne-a-filtracni-hmoty-do-filtru/napln-na-dusicnany-pure-pa202.html?&force_sid=7d2d88a3619c480f97d701da4bdde612
23.2.2017 7:40
Na stránkách www.in-ion.cz koupíš ionex TULSION A62MP ještě levněji - 195,-Kč/litr . Mám s ním dobrou zkušenost. Jinak jsem se díval na aktuální ceny CW a nenasytnost společnosti SZAT nebo distributora pro ČR nezná mezí...za poslední dva měsíce cena u K3 vzrostla ze 750,-Kč na pěkných 1000,-Kč!!!! za objem cca jednoho litru - výrobce tyhle dost podstatné informace raději neuvádí....
23.2.2017 9:03
Problém je v tom, že dnešní rádoby akvaristi mají prachbídné znalosti a minimální touhu se něco naučit. Raději se nechají vodit za ručičku a toho využívají právě obchodníci se zázračnými přípravky, v pěkných barevných krabičkách, se spokojenou rybičkou, za ještě pěknější cenu. Ten obal a popis produktu s návodem prodává. Proto 90% dnešní akva populace, neschopné bez aplikací v mobilu samostatně přemýšlet, je odsouzeno platit několikanásobně vyšší ceny, za jinak levné produkty. Jednoduše řečeno, pro některé jedince je problém vložit ionex do punčochy, protože ta punčocha u toho není přiložená a kdyby byla, tak by tam tu pryskyřici nedokázali bez návodu nasypat. Asi začnu prodávat pěkně zabalenej písek, pojmenovanej jako např... Malawi seadbed. K tomu návod jak ho vyprat a kolik dát do aqa. To musí nějakou kačku hodit :-)))
23.2.2017 10:09
Díky Pietro a Mattes za doplnění. Ještě poprosím HR o nějakou konkrétní zkušenost s těmito produkty. Zakladatel vlákna si určitě rád dotvoří obraz o jejich využití.
23.2.2017 10:55
A ještě jedna věc na závěr. V odpovědi č.1 HR doporučuješ CW jaká je to pecka a v odpovědi č.10 už děláš z jeho uživatelů pitomce? Vysvětlíš? Díky.
23.2.2017 11:13
:-))) Sem to tak trochu čekal :-))) Dva borci, co jsem jim stavěl nádrže používají CW a efek je takový, že hodnoty vody, se dle jejich měření drží kolem 3Omg/l NO3 namísto 50-60mg v pravidelné periodě vodovýměn. Osobně na úpravu vody používám jiné sorbenty, ale to už by jsme byli u slané vody a to je trochu jiná písnička. Podobnou věc jako je selektivní anex používám taky, ale na dočištění vody za RO. Jedná se o nukleární ionex Pure PMB-102-2. Jinak platí co jsem napsal. Kdo umí počítat a hledat informace v dané problematice, nemusí draze platit za jinak levné věci. ;-)
23.2.2017 11:38
V tom s tebou HR do písmenka souhlasím. Cena toho CW je fakt už dost nesmyslně natažená, neustále to zdražují. Chtělo by to porovnat v identické nádrži CW a Anex PURE PA202. Bylo by to zajímavé srovnání, za jak dlouho se daná média nasytí a jak reagují na redukci dusičnanů. A ještě by mě zajímalo, jak tyhle anexy fungují v brakické a slané vodě. Je to docela zajímavé téma. Za mě, rozhodně nekupovat Seachem Purigen, jeho účinnost na dané množství jak udává prodejce absolutně nestíhá. Dík všem.
23.2.2017 13:04
Snake, tak to zkus. Objednej z odkazu od pietra nebo mattesa, je to za hubičku, a odměř do silonky punčochy stejné množství na jaké jedeš s CW a výsledek bude jasnej zanedlouho. Dám ruku do ohně za to, že to bude nemlich to samé. Ve slané vodě se používají podobné pryskyřice do fluidních filtrů nebo vložené do průtočných filtrů. Tam mají ale za úkol vyživovat bakterie a ostatní živé orgaismi uhlíkem. Granulky pryskyřice umožňují aerobní růst bakterií které následně zkonzumují dusičnany a fosforečnany. Jinak těch sorbentu na N03 a PO4 je spousta stejně jako x dalších postupů, jak v mořském aqu tyto srandy odbourat a udržet v nulových hodnotách. Vás momentálně trápí nárůst NO3 z napouštěné vody s NO3 15 mg za cca týden na 50 mg. Mořského akvaristu zajímá, aby celou dobu měl v aqu max 3-5 mg/l někteří SPS specialisté raději nulu.:-))) Snake vyzkoušej a napiš.
23.2.2017 14:48
Dekuji za prisvevky a Vaše nazory
26.2.2017 22:32
PURE PA202 není to samé ani obdobné co Purigen.Purigen drží na uzdě amoniak, nitrity i nitráty.Pure PA202 slouží k odstranění dusičnanů z vody
27.2.2017 22:03
Milane, to si někde opsal, ale asi tomu sám nerozumíš. Zkusím ti vyjasnit obzor, třeba najdeš azimut. Jestliže Pure PA202 slouží k odstranění dusičnanů z vody, jak sám správně píšeš, tak je to přesně to po čem většina akvaristů touží. A jestli si někde vyčetl, že purigen drží na uzdě amoniak, nitrity i nitráty, tak veř tomu, že aqo ve kterém se už uvolňují čpavky v takové míře, že je nimy nasycen vodní sloupec, tak že je pobere i filtr, aby se tam mohly odbourávat na purigenu, už žádný purigen nepotřebuje, páč má dobu své slávy za sebou. Dál nitrity by dobře fugující filtrace v aqu měla přeprodukovat na nitráty, což je tebou uváděný dusičnan, který podle tebe odbourává právě Pure PA202. Výsledný efekt je ten, že ať už pure pa202 nebo purigen mají ve světě normálně a správně fungujícího aqa jediný význam a tím je odbourávání nitrátů, tedy dusičnanů nebo jinak také NO3.
28.2.2017 7:30
Vysvětlete mi prosím jedno (už mám z netu tak načteno, že ani nevím, čí jsem) Co se naplni do filtru tyce, mel jsem za to, ze idealni slozeni je bioakvacit, filtracni vata a nejaka media ala Siporax apod. s velkym prostorem pro bakterie...tím se zajistí ideální mech.i bio. filtrace. Bakterie ve filtru premeni NO2 na NO3 a to se z akvária musí odstranit vymenou vody, kterou sebelepsi filtr nenahradi. (přes protichudne informace na netu se na tomhle pomerne všichni shodli). Proc tedy používat Purigen, Pure PA202 apod.a které medium jim nahrazujete??? Nebo je to jen pro pripady, kdy uz z kohoutku nekomu tece moc NO2?? Nebo tím kompenzujete mensi vymeny vody?
To HR: Ahoj Radku, tak kamarád už testuje klasický obyčejný anex a CW. Zatím první výsledky jsou jasné, fungují naprosto stejně, což se dalo jasně očekávat. To Milan 423: HR vám naprosto přesně popsal funkci Purigenu. Jen dodám, že k odstanění Nitrátů, tedy NO3 vykazuje jasně slabší účinky jeho vazby, odzkoušel jsem ho osobně. Bylo by potřeba cca trojnásobného množství tohoto média než uvádí výrobce a to už je finanční sebevražda. Nehledě na jeho ,řekněme nepohodlnou regeneraci. TO MrRema: Zásadní chybou ve vaší úvaze je fakt, že si pletete média na biologickou filtraci a absobční média na vazbu nitrátů. Anex 202 a třeba zmiňovaný Clear Water nenahrazují, ale doplňují filtrační koloběh. Odstraňují pouze NO3, které se jinak v běžných podmínkách odstraní jen částečnou výměnou vody. Pokud nevlastníte složité denitrifikační zařízení.
28.2.2017 9:22
to snake1194: máte pravdu, tenhle rozdíl jsem si neuvědomil. Poradíte mi tedy prosím ideální složení filtru? A je tedy pravda, ze pokud mate ve filtru tato absorbcni media, nemusíte menit takove množství vody? Nebo proc se pouzivaji??? Není mi to jasné...Mam Tropheusy, ve filtrech jako media tu klasiku, jak jsem psal výše a nemám žádný problém...ale rád se dozvím něco nového...díky.
28.2.2017 9:42
MrRema: Jestli vám filtrace funguje, nezasahujte do ní. U Tropheusů je NO3 klíčový problém a tam vám rozhodně anex pomůže. Je ale potřeba vše řešit s citem. Anex vám výrazně sníží nárůst NO3, ale výměnu vody bych rozhodně nepodceňoval. Osobně jí měním pravidelně dál, byť jen 1/2 polovinu týdně. Hodnota NO3 je do 10mg/l před výměnou. Zmíněný anex umístěte třeba do posledního koše externího filtru a nebo do přepážky filtru, záleží jakou filtraci máte. Rozhodně ale anexem nenahrazujte původní filtrační hmoty.
28.2.2017 9:52
Zdravim, napisu sem proc ionex pouzivam ja. Filtry i vymena vody na nadstandartni urovni, ale ma vstupni voda neni zadna slava (NO3 na 30-40 neni zadny problem) a jelikoz chci rybam doprat lepsi podminky, tak jim NO3 snizuji jeste ionexem, ktery mi No3 drzi na hodnotach 0-10 a to i pred vymenou. Vymena mi NO3 paradoxne zvysuje, ale jeji nutnost/vyhody neni jen ve snizeni NO3. Ionex jsem mel drive v puncose, ale koupil jsem fluidni filtr a i kdyz neco stal, tak jsem max spokojen, protoze i regenerace probiha velice pohodlnym zpusobem.
28.2.2017 10:05
Jerry1 : Není nad to když je voda v nádrži lepší ohledně NO3 než z kohoutku že? Ještě doplním. U Clear Wateru dochází k uvolňování chloridů, takže člověk v podstatě i trochu solí vodu. Zvedá se mírně vodivost, a to u našich typů nádrží není na škodu.
28.2.2017 11:58
snake1194: diky. Soucasna filtrace funguje, ale stehuju se z 350 do 630 litru takze do ni zasahovat stejne budu. K externimu filtru tam bude jeste vnitrni prepazkovy, tak premyslim, cim je nejlip naplnit krom tech medii, co mam v soucasnosti...
28.2.2017 13:25
snake1194: jj tak nejak to mam nastaveny s rybama, psem a detma ,-) Jen pro info mam tam asi rok a 1/4 petrochromis ephippium (moshi) + eretmodini a asi 3 dny mi poprve nosi samicka. Nedelam si nadeje, ze by z toho neco bylo, spis to beru jako oceneni, ze snad jdu spravnym smerem. Potesilo ,-)
28.2.2017 14:24
Jerry1 tak to rozhodně gratuluju. :-)
28.2.2017 19:46
Jerry1: Jak funguje takto malá skupina moshi? Není problém s agresivitou? Jak jsou staré? Trošku jsem nad nima taky uvažoval, ale nakonec mám doma dravce z Malawi. Bylo by možné hodit sem foto ryb a nádrže? Nebo i klidně do mailu. Tyhle ryby mě zajímají. Děkuju.
1.3.2017 13:55
No vidis a ja mel jako plan B prave dravce ,-) I kdyz si neuvedomuji, ze bych to tu zminoval, tak mas pravdu jedna se o mensi skupinu 16 kusu. Agrese prakticky nebyla az do nedavna, kdy to odnesl jeden samec :-( nasledkem souboje. I kdyz jsem fotivaval dost tak na to posledni dobou zcela .... a mam jen nejake desne stare fotky, jednu prikladam. Ted uz tam neni ten veliky kamen a ryby maji 12-15 cm. Mam je od konce roku 2015 a meli kolem 5 cm. Zdroj asi dokazes odhadnout, ale pro jistotu jsou odsud http://tanganika-moba.sk/ ....VRELE doporucuji vsem!
1.3.2017 15:20
Díky za foto. Vypadají fakt pěkně. Moshi a Longola se mi z petráků líbí nejvíc. Do budoucna bych je chtěl mít doma. Snad se k nim dokopu. Ale to by museli dravci vyklidit alespoň jedno velké akvárum. A ještě by mě zajímalo čím se takový velcí Petrochromisové krmí? Nějaké granule?
1.3.2017 16:18
Jerry1: to sou ty Eretáci ode mě, že? krásně narostli a jsou hezky modrý...
2.3.2017 9:22
Ano jsou Martine, jsou krasni! Samozrejme i Vas vsem vrele doporucuji! Mate neco noveho? Klidne do mailu. to fajanek: petrakovy vkus mame stejny, muj puvodni sen byl RBP, ale pak jsem se rozhodl pro zlutou. Na longoly si myslim, ze mam male akva (750 l). Uprimne s tim zradlem je to u me velka alchymie. Jsou desne vybiravy a to co jsem nacetl na netu a bylo mi receno, ze bude strikat voda az ven se nejak nekona. Mrazeny super, vlocky ok, granule jak ktery, ale vetsiny si nevsimaji. Krmim mrazenym, obcas sera flora+san (pomer 4:1) ale zaklad jsou Hikari Cichlid Excel Medium. Dokrmuju NLS (celkem zerou, ale neutlucou se po tom) a new era (to ignoruji). Ale mam je fakt nejak zmlsany :-(
2.3.2017 9:32
Jerry1 : ten velký apetit a zvýšená agrese se dostaví jakmile budou o něco větší - okolo 20cm. Měl jsem u RBP podobný problém s neochotou žrát. Je třeba si na to dát pozor,aby se jim nezastavil růst - i takový případ znám.
2.3.2017 9:48
fajánku, jestli se k nim dokopete, tak je rozhodně nekrmte granulemi. Nepíši to kvůli vám, ale kvůli těm rybám...ideální by bylo si o těchto rybách něco předem nastudovat ....už jsou mi nějaké vaše reakce tady jasnější... Při pohledu na tu nádrž s moshi (P.ephippium)už je mi jasnější, proč tu pořád řešíte pro petrochomise minimálně 800 litrů...když si těmi pseudodekoracemi uberete z nádrže čtvrtinu vody :-)...ale proti gustu... Nicméně, viděl jsem loni Longoly u Miloše Vodochodského v 600 litrech bez 3D a vypadali naprosto úžasně...jak velikost, tak barva, takže bych se toho v menší nádrži tolik nebál, chce to jen slušné hejno a výměnu vody. Zdravím
2.3.2017 10:28
to MK: ten druhy odstavec byl asi i pro me. Jen zopakuji, ze ten velky kamen uz tam neni, protoze jednoduse bylo potreba misto pro ryby, je to stara fotka z konce kvetna 2016. Pozadi tam je, ale je velice tenke, coz byl i pozadavek. Vymena vody je myslim vice nez dostatecna, jednou tydne cca 1/2 nekdy i 2/3 a obden cca 100 litru, mam automatickou vymenu vody. Navic jiz zmineny ionex tim padem NO3 do 10. I tak je mira extrementu vyssi nez jsem asi naivne cekal. V porovnani s predchozi huste zarybnenou 450 malawi mbuny+haps je to nebe a dudy. Samozrejme jsem si to nacetl, ale realita byla jeste horsi, to uvadim jen pro pripadne zajemce o tyto ryby. Agrese zatim prakticky nebyla, tim ale netvrdim, ze byt nemuze. Koupil jsem jich 22, ztraty byly hned na zacatku a ted jeden samec o kterem jsem uz psal, od te doby opet klid a jsem na 16 kusech. Nepsal jsem ze by ty longoly nesly, jen jsem si na ne proste netroufl a uprimne mi ty P.ephippium prisli v dany moment i hezci.
2.3.2017 10:52
Nedá mi to nereagovat- zkušenosti chovatelů, kteří velké petráky dlouhodobě chovají, hovoří poměrně jasně- bez vhodných granulí se ty ryby udělat nedají, nedorostou na rozměry jaké mají mít a jejich životaschopnost je také výrazně nižší... I já sem svý trewavarsáky krmil speciálníma granulema a na tech rybách se to velmi pozitivně projevilo... Ten objem potravy, který potřebují, to se prostě vločkama nedá dohnat. Ovšem nejsou granule jako granule, že, nejvhodnějí typ je svým způsobem chovatelské know how....
2.3.2017 11:10
Jerry: Novýho mám docela dost, snažím se chovat ryby, se kterýma je co nejmíň práce:-),jak sou děti, tak čas výrazně ubyl... takže mám troje frontozy:-), nějaký párovky, nějaký lepší Malawi a tak. Eretáky mám ale pořád, bez nich to nejde:-)
2.3.2017 13:05
Pane pařízku, jestli to tu dáváte jako radu pro krmení petrochromisů, tak potěžpánbu a doufám, že tu vaši radu co nejvíc ryb u chovatelů přežije. To, že po vločkovém nedorostou dostatečné velikosti je opravdu humor. Moji F1 moshi (P. ephippium) samci měli po takovém krmení ve dvou letech 18 - 20 cm a nevím (Konings u nich uvádí přírodní velikost 20 cm), co dalšího by měli granulemi dohánět. Že se někdy v importu objeví staří samci přes 20 cm je druhá věc a je to pravda, ale nevím, proč by to měla být norma resp. standard. Že se takoví, a to mladší, vepříci objevují v akváriu (obzvlášť po granulích) je zase třetí věc. Větší petrochromisové existují, jsou to např. dnes populární „Red Bulu ponit, „spec Giant“ P. polyodon a další. Netýká se to ale v přírodních podmínkách druhů P. ephippium a P. ttrewavasae. Byla by to znovu nekonečná debata, co je maximální velikost u tropheusů a petrochromisů a to je pro mně už znovu ztráta času. Není to tak dlouho, co jste mě tu (s vámi v čele) přesvědčovali, že Pemby dorůstají běžně do velikosti 15 cm, že je to v nějakém aqualogu atd...ano, viděl jsem to, ale standardně je to nesmysl. Pro hloubavější čtenáře uvedu dva výňatky z nové knihy o tropheusech od pana Koningse (2014): „Egger et al. (2004) byl schopen chemicky označit divoce žijící T. moorii (v Kasakalawe) a znovu je chytit po jednom roce až dvou letech. Autoři prokázali, že otolithy rostly v předvídatelném tempu v průběhu života ryby a že T. moorii rostl rychle v prvních dvou letech života. Dospělé velikosti dosáhl ve třech letech věku, kdy dosáhl průměrně kolem 7 cm standardní délky (celková délka asi 9 cm). Samci rostli rychleji než samice a dosáhli také větší velikosti než samice ve čtvrtém roce, tzn. 9 vs. 8 cm standardní délky (kolem 12 vs. 11 cm celkové délky). Růst výrazně zpomalil po čtvrtém roce života. V následujících letech byly registrovány už jen malé délkové přírůstky. Počítáním „letokruhů“ na otolithu vybraných jedinců zjistil, že nejstarší ryba ze studované oblasti dosáhla maximálního věku 10 let. Více než šestiletý T. moorii byl relativně vzácný. V druhé stati Konings uvádí např. k výše jmenovaným Pembám: průměrná velikost těla párujících se samců nebyla signifikantně větší než u dalších teritoriálních samců v oblasti. Nejvíce úspěšní samci v jejich studii byli ve skutečnosti o něco menší, než průměrně velcí samci (97,2 mm), zatímco největší samci (105,0 mm) nikdy netvořili stálé páry. Můj závěr, ano Pemby dorůstají 15 cm, ale v akváriu u „dobrých krmičů“. U petrochromisů je to stejné, zdravím.
2.3.2017 13:10
pro jerry: v klidu, vaše podmínky jsou dobré a je vaše věc a váš vkus, jak si nádrž zařídíte. Myslím, že to jsou F1 (vypadají pěkně) a ti by mohli možná fungovat i v té méně početné skupině, protože je jejich rvavost, lépe řečeno teritorialita výrazně nižší než u WF. Každopádně, čím jednodušší ta nádrž bude, tím to asi bude lepší...taková je moje zkušenost s těmito rybami. Vaše výměna vody je zcela OK. Ať se daří.
Ano jsou to F1, kameny hodlam s rustem ryb a jejich pripadnou agresivitou ubirat. btw stale nosi ,-) tak snad jsem to ted nezakrikl!
8.3.2017 15:20
Pane Kraut, jedte se někdy podívat k někomu, kdo dělá Petrochromise na skutečně profesionální urovni,třeba k panu Komárovi, a pak už tu svojí zkušenost s jedním hejnem F1 nebudete dále omílat pořád dokola. o velikostech WF ryb se s váma nemá smysl bavit, vy máte svůj názor, já taky. A nedohodnem se. je spousta informací i obrázků ryb přímo z jezera, který sou jasný. Každý si podle nich může udělat svůj názor. Nebo si může nechat dovéztz jezera Show velikost třeba zrovna Moshi Yellow, což sou ryby 20-25cm. Jinak v tom vašem historickém článku o chovu Petrochromisu to rozhodně taková selanka, jak ted píšete, nebyla, já vám z něj některé pasáže schválně ocituju. Je to samý jako s tím slavným chovem modrejch frontoz. jo, a už tu vidím, jak někdo bude psát, že má ve třech letech 7cm tropheusy- vy budete první, kdo bude křičet, že má podtržený ryby...
13.3.2017 11:17
A proč bychom se museli shodnout? Choval jsem sice později v průběhu let několik hejn tří druhů petrochromisů WF, ale to je jedno, to je u vás určitě, v mém případě, podprahová informace. Pokud si myslíte, že je pro ně lepší akvárium 800-1000 litrů než 500 a že to nějak pomůže, vyvracet vám to nebudu. Já si to nemyslím, protože vzhledem k jejich přírodní teritorialitě je to úplně podružné. A pokud je musíte mít SHOW=25 cm, což jsou již poměrně staré ryby a chcete si je cpát granulemi, nemám s tím problém. Jediný problém může nastat, když se toho chytí nějaký začátečník, tedy pro jeho ryby. Proč sem taháte modré frontozy (správně gibberosy) nevím. žádná selanka to s nimi nebyla (na rozdíl od black widow nebo yellow bangwe, které se třou jako malawi), jsou to ryby poměrně teritoriální a chtějí početnější hejno, ke kterému jsem se dostal až po pár letech kvůli financím. Odchoval jsem jich asi 400 ks, ale horko těžko a trvalo mi ta si tři roky, takže nijak jednoduchá ryba to nebyla.
13.3.2017 20:14
Pane kraute jste jen hobby chovatel jak sám o sobě píšete ?tak nechte ostatní dělat ryby podle svého ,a vaše podivné názory ši nechte pro sebe!pokud máte v inzerát na jediné a nejlepší MASWA v Čr tak se věnujte svému hejnu a nepište o celym jezeru jakoby jste byl profi chovatel!!!děkuji
16.3.2017 9:26
pane kozle, možná to chtělo zase nějako pěknou odlehčenou fotku ve vaší lize...ale teď vážně: už jsem tady asi stokrát napsal, ať si každý chová ryby podle sebe a dávám sem pouze své rady ze své praxe. Ty rady jsou hlavně pro začátečníky. Zaujaté experty jako jste vy stejně nic nepřesvědčí a je mi to fakt jedno. Zda ty rady někdo využije nebo nevyužije je jeho věc. Svoje názory sem psát budu pravdivě nadále, od toho diskuse na webech bývají. Vám do toho nic není a starejte se laskavě o sebe, svojí fotogalerii a svoje ryby, pokud nějaké máte. Nejsem a nikdy jsem nebyl a ani nechtěl být profi chovatel, jsem hobby chovatel s deseti nádržemi. WF hejno Masew skutečně mám a že je za posledních min. cca 5 - 6 let jediné v ČR vím jistě a že mě stálo hodně shánění a peněz je také pravda, ale s tím jsem počítal. A že se o něj patřičně starám, o to nemějte obavy. Že se s tím asi neumíte srovnat, je opravdu váš problém. U jezera jsem nikdy nebyl (z finančních a bezpečnostních důvodů), ale vím o něm poměrně dost, neztrácím příliš času blbostmi na internetu, ale sbírám si reálné informace v odborných knihách o jezeře i o těchto rybách a dělám si překlady. WF ryby samotné vídám pravidelně v Německu, protože jsem tam několikrát za rok. Pokud vám to vadí, je to zase jenom váš problém a nehrajte si tu na něčího cenzora nebo korektora.