Osvětlení pro malawi

Dobrý den, rád bych se vás zeptal na vhodnost toho osvětlení nad moje budoucí akva (100x45x45 cm - dxšxv). Vím že šířka nic moc, ale víc dát nemůžu) http://www.nasezahrady.cz/To4453/osvetleni-dl-25r Nebude ten výkon 2x25W pro malawi moc? Aby se mi ryby neschovávali. Nebo koupit něco podobného s jednou zářivkou? Máte s těmito osvětleními někdo zkušenosti. Případně poradte vhodné osvětlení i zářivku. A druhý dotaz bych měl na to jaké ryby by do takové akva šli? Díky za odpovědi

Hubas

18.11.2014 20:40

Svítit po celý cyklus současně 2x25W mi přijde do takového akva, jistě bez rostlin, zbytečné. Dvě zářivky jsou ok, můžeš si dát každou s jinou teplotou chromatičnosti světla. Z hledáčku bych vynechal všechny drahé speciálky a volil klasické zářivky s paticí T5 od 6500 kelvinů nahoru (např. kombinace Osram 865+880). Vzhledem k velikosti nádrže se toho moc nevymyslí. Dobrou volbou by byla jednodruhová osádka např. Pseudotropheus saulosi.

vit.sirucek
18.11.2014 21:01

Díky za odpověd. A nebylo by vhodnější tam dát jiné osvětlení jen s jednou zářivkou? :-) Nebo myslíte že musí být ty zářivky tak dlouhé ? že bych vzal jiný ty toho dvoutrubicového třeba s délkou zářivky jen 60 cm. Zářivky chci dát takové jak jste napsal asi ty osramky.

Hubas
19.11.2014 8:29

Bylo by to určitě levnější řešení. Výhodou více těles je, že denní cyklus můžeš svítit nižší intenzitou a při pozorování rybek si přisvítíš. Délka trubice je dána její wattáží a nemusí prosahovat celou délkou nádrže. Onu rampu bych nebral z důvodu patic T8 a současného rozsvěcování obou trubic. Navíc mi komerční kryty nebo rampy přijdou dost předražené a šel bych na to svépomocí.

vit.sirucek
24.11.2014 11:35

Tak jsem se nakonec rozhodl že si osvětlení udělám sám z jedné zářivky :-) Ale mám menší problém kolik watů na ten objem bude dostačující? Mohl by prosím někdo poradit? :-) Děkuji

Hubas
24.11.2014 12:45

Tahle zářivka by mohla pěkně nasvítit tvoje aqo. zarovky-akvaria.heureka.cz/hagen-zarivka-power-glo-t5-84_9-cm/

hr:-)
24.11.2014 18:06

Díky za tip :-) Ale radši bych šel do obyčejné zářivky. Takže sehnat zářivku s 39W a jaké by měla mít parametry když bude jen jedna? Myslím tedka lumeny, kelviny atd. Díky

Hubas
24.11.2014 19:22

Teplota chromatičnosti 6500 Kelvinů (denní světlo) a více (jde do modra). U světelného toku budou minimální rozdíly při stejném výkonu a druhu zářivky. T5 má vyšší účinnost (světelný tok/Watt) než T8. Pokud jednu trubici, dal bych asi Osram 880 35W. Můj tip, jak jsem psal, ale je kombinace Osram 865 14W (21W) a Osram 880 21W (i dvě trubice stojí polovinu ceny než Hagen power glo). V úvahu bych také bral umístění akva v místnosti, barvu pozadí, kamenů a písku.

vit.sirucek
24.11.2014 19:32

osobně doporučuju obyčejnou zářivku Osram studené bílé světlo-pro ryby absolutně nejlepší světlo.

miran
24.11.2014 19:50

Třeba ti pomůže toto.
Osvětlení pro malawi

vit.sirucek
24.11.2014 19:53

Souhlas s Mirkem(miran),osobně používám Sylvania Aquastar-36 W,10.000K-pro ryby přirozené světlo.

Vl. Šebesta
24.11.2014 20:01

Děkuji všem moc za odpovědi. Pokud ji seženu půjdu do Sylvania Aquastar-36 W,10.000K. Nebudou se pod ní ryby schovávat když je to úplně takové bílé světlo? :-) Jinak akva je pohledové z obou stran a umístěné kousek od okna, písek budu mít takový bělejší a kameny pískovcové.

Hubas
24.11.2014 20:16

průhledové z obou stran není moc dobré,ryby se budou asi více lekat a bude se ti řasit i bez zářivky.

miran
24.11.2014 20:32

K odpovědi č. 11 Sylvania Aquastar 36 W má délku 120 cm.

vit.sirucek
24.11.2014 20:54

Toho jsem si nevšimnul :-) tak zkusím nějakou pohledat :-) ale děkuji všem za odpovědi. Průhledové z obou stran je protože mezi obývákem a kuchyní mám ve zdi otvor a ten akváriem vyplním :-) Snad si na pohyb kolem akva zvyknou :-) nebo myslíte že to bude velký problém? Dotedka tam bylo taky akva, ale né tlamovci no.

Hubas
24.11.2014 20:57

pro vit.sirucek Ano,máte pravdu,dělají se nejběžněji 1200mm-T8,36W-10.000K Nevšiml jsem si,že má tazatel budoucí akva jen 1m dlouhé,nicméně dodávám,že se dají sehnat v Německu(možná i u nás)89,5cm dlouhé-30 w,dokonce jsem viděl i 40 cm dlouhé-obě délky v provedení T8.Ty 90 ky jsem měl doma.Cesta do Deutsch kvůli zářivkám nebude asi každému dostupná a pochuti,věřím ale,že pan Google je mocný a při troše snahy se dá domluvit a objednat skoro všechno. Zdravím

Vl. Šebesta
24.11.2014 21:15

Pro Vl. Šebestu. Taky jsem si toho všiml náhodou, v odpovědi č.7 jsem jako jednu z možností uvedl T5 35W a ta je ještě delší. :) Délku jsem nějak nesledoval. K tématu. V případě krytu by šlo třeba nainstalovat úhlopříčně, ale dle odkazu od Hubas jsem pochopil, že má zájem o rampu. K vůli délce se bude muset výkon pravděpodobně rozdělit na dvě trubice.

vit.sirucek
24.11.2014 22:22

Mohl bych tady někoho poprosit aby mi sem napsal přímo kombinaci zářivek (asi 2 teda) a k nim správný předřadník? :-) A ještě něco musím k tomu připojit aby mi to fungovalo? :-) Není to zrovna můj šálek káva :D Předem díky moc

Hubas
25.11.2014 6:43

Hubas Když si pořádně přečteš komentáře kolegů,všechno co potřebuješ vědět tam máš uvedeno.Průhledové akva-špatně,pro ryby nepřirozené,budou se lekat a tím pádem stresovat.Do tak malé nádrže cpát pozadí je blbost,ubíráš to nejdůležitější-vodu.Jednu zadní stranu bych polepil tapetou,pokud se ti nelíbí jednobarevná,dají se sehnat tapety imitující různé biotopy(Tanganika,Malawi atd.)Hold si musíš vybrat,jestli chceš pohled z OP nebo z kuchyně. Dvě zářivkové trubice jsou do takové nádrže a ještě s dopadajícím denním světlem dle mého názoru moc,budeš mít nádrž a všechno v ní věčně porostlé řasou.V každé lepší akvaristice ti nabídnou jednotrubicové zář.těleso na tvou délku akva.Samotnou trubici se taky budeš muset rozhodnout sám kterou zvolit,těch možností je hodně.Ryby-jaké tam chceš mít?Těm rybám budeš svítit a těm rybám bys měl intenzitu světla uzpůsobit.CHceš tam rostliny?Platí to samé.Obecně a hodně zjednodušeně-studená bílá je pro ryby asi nejpřirozenější.Existuje spousta spec.zářivek,popisovat ti to tady by nebralo konce,jak už jsem ti jednou psal,pokud ti výše uvedené nestačí,zbývá google a zapojit vlastní představivost a fantazii. Ať se dílo povede,zdravím.

Vl. Šebesta
25.11.2014 10:43

Co říkáte na tuhle zářivku? http://www.rostlinna-akvaria.cz/eshop/osvetleni-akvaria/zarivka-osram-lumilux-ho-39w-865-t5-85-cm

Hubas
25.11.2014 11:25

K odpovědím č. 17 a 19. Má alespoň 6500K to je OK, délku kratší než je hrana nádrže a dostatečný výkon (pokud se rozhodneš nechat akva průhledové a světlo bude dopadat z obou stran je zbytečně silná). Například dilema ohledně Sylvania Aquastar 36 W. Pokud má délku 120 cm, která se ti nad nádrž nevejde. Rozdělí se výkon na dvě trubice, dáš třeba dvě Sylvania Aquastar 18 W (délka 59 cm) atd. Když si přečteš téma od začátku je tu vše napsáno.

vit.sirucek
25.11.2014 13:02

Nějaké vlastní postřehy: 1) Sylvania Aquastar není bílá zářivka, je fialová a myslím, že docela hodně. Vím, že ji někdo používá samostatně, ale já ji koupil jednou a druhý den vrátil, jelikož moje akvárium pod ní vypadalo hrozně (jako pouťová atrakce) 2) Někdo to tady psal už přede mnou, ale klidně to zopakuju - Nejlepší samostatná zářivka (je to jen můj názor) je Osram Luminux Skywhite 8800K. To je krásné bílé světlo a ryby pod ní vypadají dobře. Perfektně ji ale doplňuje třeba Hagen Power Glo, která je lehce do fialova a zvýrazňuje barvy ryb. 3) Zářivky s barevnou teplotou 6500 K nejsou úplně ideální, i když jsem je taky dřív používal. Přechod na 8800 K ale znamenal změnu o 100% k lepšímu. 6500 K je prostě stále dost žluté světlo, chtělo by to doplnit něčím studenějším. 4) Vyzkoušel jsem již dost zářivek a jejich kombinací (alespoň ty co mají smysl pro osvětlení afrických nádrží) a jednoznačně nejlepší je Osram Skywhite 880 + Power Glo, na druhém místě samotná Osram Skywhite 880. Všechno ostatní mi připadalo divné, buď moc barevné (hlavně Sylvania Aquastar) a nebo moc žluté (Philips TLD 865, Dennerle Trocal African Lake atd).

VGregr
25.11.2014 15:17

P.Gregr má pravdu,Sylvania aquastar je s fialovým spektrem,opravuji svoji odp.10-správně mělo být Sylvania Daylightstar 36W,tuším 5000 K.Používal jsem obě a omylem napsal aquastar.Omlouvám se.

Vl. Šebesta
8.12.2014 12:35

A co když mám v akváriu nějaké anubisy? Mám akvárium 130x40x50 a zářivky osram skywhita 880 36w a nějakou 865 36w.Teď na listech se po 10dnech od založení objevila hnědá řasa.Mám svítit jen tou osramkou?

jk
8.12.2014 12:46

ještě chci nechat po zhasnutí zářivky nějakou dobu svítit slabš modrej led pásek jako noční světlo.Co vy na to? Nemáte to někdo?

jk
8.12.2014 18:17

Mám dvě modré led (na 500 l). Kvůli dekoraci, mám akva v obýváku. Svítí mi do půlnoci. Noční osvětlení je zbytečné, přijde mi, že rybky ruší.

vit.sirucek
11.12.2014 7:39

Tiez pouzivam kombinaciu Osram studenej a teplej ziarivky + dekorativne vecerne led s volbou farby z lidla a pohoda. kombinaciu som zvolil vzhladom na to ze mam vysadene i dake rastlinky, ktore zacali chradnut po prechode na cisto studene svetlo. Ale tato spojitost moze byt tiez trochu mylna, pretoze ziarivka ktora mi odisla a nahradil som ju studenou bola daka speci akvarsticka, typ si nepamatam, viem len ze bola dost do oranzova a rastliny zazivali svoje najlepsie casy. Ak tam rastlinky niekto nechce, nejaka ta aquastar + dekoracne led su podla mna idealne, nakolko bezne ziarivky maju pomerne uzke spektrum a nie vsetky farby pekne vyniknu.

darius
11.12.2014 13:00

Pro jk+darius Už to zde bylo řečeno(tuším p.Gregr),při dvoutrubicovém zářivkovém tělese se jako optimální řešení jeví jedna zářivka bílá(přirozená pro ryby),druhá třeba s nádechem fialové(zvýrazní barvy ryb).Při jedné trubici nad akva bych asi pro většinu ryb volil bílé světlo,pro Gibberosy zase naopak tu dofialova,ale každý si to musí vyzkoušet sám,těch aspektů pro volbu osvětlení je vždy víc-rostliny,dekorace,písek,dopad denního světla,barva pozadí atd,v neposlední řadě samozřejmě rybí osádka. Osobně mám nyní nad 2m nádrží s rostlinami a Tropheus(2,0m x0,6mhl x 5,55v) vzadu Osram lumilux skywhite L36/880 a v přední části Sylvania aquastar F36/174-10.000K ,trubice v délce 150cm a rostlinám(Anubiasům) se myslím daří,ryby a celá nádrž vypadá dle mého názoru přirozeně,co se ale líbí mě,nemusí se líbit každému,je třeba vyzkoušet a zvolit dle vlastní představy,tady se nic víc poradit nedá.Zdravím.
Osvětlení pro malawi

Vl. Šebesta
11.12.2014 13:02

Druhý obrázek,toho Echinodoru v květináči si nevšímejte,je pro kamaráda do nádrže bez Afriky.
Osvětlení pro malawi

Vl. Šebesta

VLOŽIT ODPOVĚĎ